Dat wat een heel groot feest had moeten worden, althans in mijn hoop en gedachten, wordt waarschijnlijk een klein en intiem feestje. De boeklancering van De Liefdesconferentie op vrijdag 1 maart.
Angst voor mislukking of liefde en vertrouwen?
Gisteren kreeg ik een appje van een vriend die me heel goed bedoeld, schreef de boel af te blazen. Hij had ook niet het verlangen om te komen. ‘Blijf niet wachten als een konijn in de koplampen’, schreef hij. Ik moest lachen om de beeldspraak. Maar ja, zijn woorden zetten me wel aan het denken. Wat wil ik nu? En ik kwam weer uit bij het volgende. [Lees meer…]
In dit leven doe ik het allemaal dunnetjes over, in de ontmoeting met mensen die ik ‘ken’ van vroeger en vorige tijden. Als je leeft in je hart, zoals Jezus deed, vallen verleden en toekomst samen in het nu. Je bewustzijn verruimen zorgt voor helderheid over wat er gebeurt als je inter-relationeel in paniek raakt, of het gevoel hebt niet te bestaan. Als je op de barricaden wilt om het uit te schreeuwen: hoor mij, zie mij, ik besta! Ik doe er toe! Ik heb echt iets te vertellen! Het andere uiterste kan ook: je verdwijnt in iemands nabijheid, je vlucht uit je lijf, je knikt braaf ja terwijl je diep van binnen een nee voelt, en je rent weg of je bevriest.
Het zien en doorleven van heftige emoties zorgt uiteindelijk voor innerlijke vrijheid. Het is het scheiden van de energie van machtsmisbruik, en de eigen macht overhouden. De macht om invloed uit te oefenen. De macht om door te ademen. De macht om nee te zeggen. De macht om initiatief te nemen. De macht en durf om van mening te veranderen. De macht om je grenzen te durven uitspreken. De macht om woorden te geven aan je verlangen. De innerlijke kracht laten herrijzen in je bestaan. Van binnen naar buiten. Wie naar de onderkant durft te reizen, mag als tegenprestatie het hoogste licht voelen, de grootste vreugde, de meest intense liefde. Alle kleuren van de regenboog ervaren, inclusief zwart en wit.
‘Wat is het grootste geschenk dat je hebt ontvangen van de relatie met Bem?’ vragen mijn gidsen, nadat ik vragen kreeg van mijn meelezers over het manuscript van 
Macht breekt wil en leidt tot machtsstrijd en opoffering. Uitersten daarvan hebben we mogen zien in tal van oorlogen. Die collectieve wonden huizen in ons allemaal en worden zichtbaar in relaties met zielsgeliefden en tweelingzielen. Hierbij is er vaak een aardse partner en een spirituele partner. Beiden kennen het gevoel van onvoorwaardelijke liefde waarbij een volledige transparantie wordt ervaren. Eindelijk mag je zijn wie je bent! Dat wordt dan ook helemaal geleefd met alle gevolgen van dien. Want waar de een het aardse ego inzet, zal de andere het spirituele ego inzetten waarbij alles wordt gezien door de ogen van de onvoorwaardelijke liefde. Onherroepelijk kom je samen terecht in een machtsstrijd, al is deze vaak onbewust. Het doel is ook tweeledig, want de ziel wil andere dingen ervaren dan de persoonlijkheid. Zo ontstaat er in jou zelf een innerlijk conflict, waarvan beide partners dit zelf mogen helen.